Eduardo R. De Lucca & Miguel D. Saggese

We investigated the parental care and time-activity budget of a breeding pair of Black-chested Buzzard-Eagles (Geranoaetus melanoleucus) in southern Patagonia, Argentina. Female and male shared daytime incubation (male 30.3%, female 69.7%), but the female was responsible for a larger percentage in the middle and late stages of incubation. Two chicks hatched, only one of which (a female) survived after days 8-12 of the nestling period and fledged at 56 days. In the nestling period, the female spent 62.2% of her time attending the nest, vs. 10.9% for the male. During this period, prey for the female and nestling(s) was almost exclusively delivered by the male ( =46, 95.8%). The female delivered prey to the nestling only twice, between days 31 and 40. The male did not reduce his provisioning rate during later stages of the nestling period. The female performed most of the feeding of the offspring. After the nestling was >40 days old, the parents nearly stopped feeding it. Overall, results of this study are consistent with the division of labor between the sexes observed in other large mammal – and bird-eating raptors from temperate regions outside of the Neotropics. However, in this pair the female did not become a significant prey-provider during the second half of the nestling period; the male was almost the only food provider. Further studies should examine a larger number of nests to determine if this is a common behavior in this species or unique to this pair. Moreover, the role that biotic (brood size, age of adults, food availability, competition with other predators) and abiotic (day length, topography, weather) factors may have in the parental care and time-activity budget of Black-chested Buzzard-Eagles across its complete range should be investigated.

Key words: Black-chested Buzzard-Eagles, Geranoaetus melanoleucus, parental care, Patagonia, time-activity budget

Cuidado parental y actividad diaria de una pareja anidante de Águilas Moras(Geranoaetus melanoleucus) en la Patagonia Sur, Argentina

Eduardo R. De Lucca & Miguel D. Saggese

Investigamos el cuidado parental y la actividad diaria de una pareja anidante de Águilas Moras (Geranoaetus melanoleucus) en la Patagonia Sur, Argentina. La incubación estuvo a cargo del macho (30.3%) y de la hembra (69.7%), pero la hembra fue la principal encargada de la incubación luego del primer tercio del período. De los dos pichones nacidos, uno murió entre los días 8 y 12, mientras que el otro, una hembra, sobrevivió y abandonó el nido a los 56 días de edad. En el período de crianza en el nido la hembra dedicó 62.2% de su tiempo a atender el mismo mientras que el macho solo consagró un 10.9% de su tiempo a esta actividad. En este período, el aporte de presas estuvo casi exclusivamente a cargo del macho ( =46, 95.8%). La hembra aportó presas únicamente en dos ocasiones, entre los días 31 y 40 del período de crianza en el nido. El macho no disminuyó el ritmo de aporte de presas durante los estadios finales de este período. La alimentación de los pichones fue casi actividad exclusiva de la hembra. A partir de los 40 días de edad los adultos ya no alimentaron al pollo sobreviviente. En general, los resultados de este estudio concuerdan con la división de labores observada en machos y hembras de aves rapaces consumidoras de mamíferos y aves que habitan áreas templadas no neotropicales. Sin embargo, opuesto a lo que ocurre en estas otras especies no neotropicales, en esta pareja de G. melanoleucus el papel de la hembra como proveedora de alimento durante la segunda mitad del periodo de crianza fue prácticamente nulo. Futuros estudios del cuidado parental y actividad diaria de la especie deberán examinar un mayor número de nidos para así poder determinar si esto es común para la especie o un fenómeno exclusivo de esta pareja. Además, se deberá investigar el papel que factores bióticos (tamaño de la postura, edad de los adultos, disponibilidad de alimento, competencia con otros depredadores) y abióticos (extensión del período de horas luz, clima, topografía) pueden tener en determinar el cuidado parental y actividad diaria de G. melanoleucus en toda su distribución geográfica.

Palabras clave: Actividad diaria, Águila mora , Geranoaetus melanoleucus, cuidado parental, Patagonia