Harold F. Greeney

In a recent paper, Collins (2010) reviewed the current state of knowledge on passerine natal plumages and discussed their significance and usefulness in phylogenetic reconstructions.  Included in this paper was an assessment of the natal plumages of antpittas (Grallariidae).  With this brief note I clarify and expand upon Collins’s assessment and conclusively demonstrate that Grallaricula antpittas hatch with no natal down and that Grallaria antpittas hatch with a sparse covering of long down plumes.

Key words: Grallaria, Grallaricula , Grallariidae, hatching, natal down, nestling, pterylosis

Los plumajes natales de los tororois (Grallariidae)

Harold F. Greeney

En un artículo reciente, Collins (2010) revisó el estado actual del conocimiento sobre los plumajes natales de las aves paserinas y discutió su significancia y utilidad en reconstrucciones filogenéticas. Como parte de ese artículo se incluyó una evaluación de los plumajes natales de los tororois (Grallariidae). En esta nota aclaro y extiendo la evaluación de Collins, y demuestro concluyentemente que las especies del géneroGrallaricula eclosionan sin plumón natal y que las del género Grallaria lo hacen con una cobertura poco densa de plumones largos.

Palabras clave: Grallaria, Grallaricula , Grallariidae, eclosión, plumaje natal, pterilosis