Benjamin G. Freeman, Alexandra M. Class, Christian Andrés Olaciregui & Esteban Botero-Delgadillo

We present the first detailed descriptions of the breeding biology of the Blue-naped Chlorophonia (Fringillidae; Chlorophonia cyanea) . In the Santa Marta Mountains, the Blue-naped Chlorophonia builds domed nests on vegetated roadbanks or roadside cliffs. They generally used existing vegetation to form the dome; in one case we inferred that a pair actively excavated a nest. This species lays a clutch of three eggs, white with reddish-brown speckling. The incubation period is 18-20 days, while the nestling period lasts 20-21 days. Both adults provision the nestlings equally, feeding regurgitated fruit in a stereotyped pattern, with an overall feeding rate of 3.5 feeding trips/hr. The main breeding season of the Blue-naped Chlorophonia in the Santa Marta Mountains is February to May.

Key words: Breeding seasonality, Chlorophonia cyanea , nest architecture, nest placement, parental care.

Biología reproductiva de la Clorofonia Verdeazul (Chlorophonia cyanea) en laSierra Nevada de Santa Marta

Presentamos las primeras descripciones detalladas sobre la biología reproductiva de la Clorofonia Verdiazul (Fringillidae; Chlorophonia cyanea). En la Sierra Nevada de Santa Marta, C. cyanea construye nidos en forma de domo en pendientes cubiertas por la vegetación al borde de caminos o carreteras. Las aves utilizaron generalmente la vegetación circundante para la construcción del domo; en uno de los casos, inferimos que una pareja excavó activamente su nido. La nidada de C. cyanea consta de tres huevos blancos con un salpicado café-rojizo. El período de incubación es de 18-20 días, mientras que el período de cría dura de 20 a 21 días. Ambos adultos participan en el cuidado parental, alimentando a los polluelos de forma estereotipada mientras regurgitan fruta, con una tasa total de atención de 3.5 viajes/hora. El principal período de reproducción de C. cyanea en la Sierra Nevada de Santa Marta es de febrero a mayo.

Palabras clave Arquitectura del nido, Chlorophonia cyanea , cuidado parental, período de reproducción, ubicación del nido