Restored corridors as potential habitat for resident bird species in the Central Andes of Colombia

Carolina Montealegre-Talero, María Angela Echeverry-Galvis, Luis Miguel Renjifo

The restoration of habitat corridors and the conservation of remnant forest strips or riparian habitats have been proposed as tools to enhance connectivity in fragmented landscapes. To determine corridor effectiveness some studies have evaluated species presence and movements, but life cycle activities are rarely used as measurements of success. In this study we gathered molt and breeding evidences for 20 individuals of 15 bird species in three corridors that were actively restored between 2003 and 2006 to reconnect two Andean forest fragments. Overall, 25% of the captured individuals displayed overlap between molt and breeding. Our findings indicate that restored corridors that improve connectivity in fragmented landscapes are highly important, not only for the movement of individuals but also as habitat to perform important life cycle activities, like molt and breeding. We propose that recording those life cycle activities for bird species is a reliable indicator to determine whether restoration efforts have been successful.

Key words: connectivity, fragmentation, habitat, life cycle, molt, reproduction

La restauración de corredores de vegetación nativa y la conservación de corredores de hábitat o de bosques riparios han sido propuestas como herramientas para aumentar o restituir la conectividad en paisajes fragmentados. Algunos estudios han evaluado la presencia o el movimiento de las especies para determinar la eficacia de los corredores, pero los eventos del ciclo de vida han sido pocas veces tomados como indicadores de éxito. En este estudio recopilamos evidencias de muda y reproducción para 20 individuos de 15 especies en tres corredores que fueron restaurados entre el 2003 y el 2006, los cuales reconectaron dos fragmentos de bosque andino. En total, el 25% de los individuos mostraron evidencia de muda y reproducción simultáneas. Nuestros resultados estarían indicando que los corredores que aumentan la conectividad en paisajes fragmentados son altamente importantes, no sólo para el movimiento de los individuos, sino también como hábitat para llevar a cabo importantes actividades del ciclo de vida. Proponemos que las evidencias de muda y reproducción se pueden tomar como indicadores del éxito de estrategias de restauración.

Palabras clave: conectividad, ciclo de vida, fragmentación, hábitat, muda, reproducción