A new species of Megascops (Strigidae) from the Sierra Nevada de Santa Marta, Colombia, with notes on voices of New World screech-owls

Niels K. Krabbe

I describe a new species of screech-owl from the humid tropical montane forest of the Sierra Nevada de Santa Marta in northern Colombia. A genetic comparison indicated that it belongs in the genus Megascops, and that it has no close relative. I provide an overall assessment of the vocalizations of the New World screech-owls.

Key words: Colombia, Margarobyas, Megascops gilesi, new species, Psiloscops, taxonomy, voice

Describo una especie nueva de búho que habita el bosque húmedo de la zona premontana de la Sierra Nevada de Santa Marta, Colombia. Una comparación genética indicó que la nueva especie pertenece al género Megascops, y que no tiene pariente cercano. Proveo una comparación descriptiva de las vocalizaciones de todas las especies de Megascops y de otros géneros afines del Nuevo Mundo.

Palabras clave: Colombia, Margarobyas, Megascops gilesi, nueva especie, Psiloscops, vocalizaciones