Male and female parental care in the Golden-rumped Euphonia (Euphonia cyanocephala)

Zachary Wright, Jeff Port & Harold F. Greeney

A single nest of the Golden-rumped Euphonia (Euphonia cyanocephala) was filmed for 72 hours near the Yanayacu Biological Station in Ecuador located in tropical montane forest. Recording was between 15-21 February 2014. We report the first observations of incubation and feeding behavior by individual parents. We use the collected observations collected during the six day period after hatching to analyze visit frequency, duration, time, and activity patterns during visits. Both male and female visited at similar rates (mean male = 20.2 ± 1.8, mean female = 21.0 ± 1.3 visits/day) with an alternation of visits by members of the pair the typical pattern. Only the female was observed brooding and both sexes were observed feeding two nestlings. Males were documented performing flybys, although limited observations suggest females may also display a variation of this behavior. One member of the pair would often act as a sentinel while the other was visiting the nest. Behaviors observed were consistent with other members of the Euphonia.

Key words: Ecuador, flybys, Fringillidae, nesting behavior

Presentamos los resultados de una grabación a un nido de Euphonia cyanocephala, filmada por 72 horas cerca de la estación biológica de Yanayacu, en un bosque nublado en el Ecuador. Realizamos la grabación entre el 15 y el 21 de febrero de 2014. Divulgamos las primeras observaciones de la incubación y del comportamiento de alimentación por los padres de manera individual. Utilizamos las observaciones por el periodo de seis días después de la eclosión para estimar la frecuencia de visita, la duración, el tiempo y los patrones de actividad durante las visitas. Tanto el macho como la hembra registraron una tasa de visita similar (promedio macho = 20,2 ± 1,8, promedio hembra = 21,0 ± 1,3 visitas/día) alternando las visitas entre la pareja. Solamente la hembra empolló la nidada, pero ambos sexos alimentaron a dos pichones. El macho fue documentado realizando sobrevuelos, aunque las observaciones limitadas sugieren que las hembras pueden también exhibir una variación de este comportamiento. Un miembro de la pareja solía actuar como centinela mientras que el otro estaba visitando el nido. Los comportamientos observados fueron consistentes con los de otros miembros del género Euphonia.

Palabras clave: comportamiento de anidación, Ecuador, Fringillidae, sobrevuelos