Henicorhina anachoreta (Troglodytidae), another endemic bird species for the Sierra Nevada de Santa Marta, Colombia

Carlos Daniel Cadena, Lina María Caro, Paula C. Caycedo, Andrés M. Cuervo, Rauri C. K. Bowie & Hans Slabbekoorn

Recent studies based on genetic, morphological, and behavioral data have demonstrated that the two wren taxa in the genus Henicorhina (Troglodytidae) that replace each other along elevational gradients in the Sierra Nevada de Santa Marta, northern Colombia, are reproductively isolated populations. However, the evidence has not yet resulted in taxonomic changes recognizing their status as distinct species. Here, we summarize existing data and propose to recognize the population from higher elevations as a different species (H. anachoreta) from the population occurring at lower elevations (H. leucophrys bangsi).

Key words: Colombia, elevational zonation, species delimitation, taxonomy, wren

Estudios recientes basados en datos genéticos, morfológicos y de comportamiento han demostrado que los taxones de cucaracheros del género Henicorhina (Troglodytidae) que se reemplazan a lo largo de gradientes altitudinales de la Sierra Nevada de Santa Marta, norte de Colombia, son poblaciones reproductivamente aisladas. Sin embargo, esta evidencia aún no ha conducido a cambios taxonómicos que reconozcan su estatus como especies diferentes. En este trabajo resumimos los datos existentes y proponemos reconocer a la población de mayores elevaciones como una especie diferente (H. anachoreta) de la población de elevaciones menores (H. leucophrys bangsi).

Palabras clave: Colombia, cucarachero, delimitación de especies, taxonomía, zonación altitudinal