Four elevational range extensions of birds of the Western Andes of Colombia and northwestern Ecuador

Scott Winton

Research suggests that bird elevational ranges may be shifting upslope because of deforestation, habitat fragmentation or climate change. I present observations of four bird species that were encountered at a private reserve in Ecuador more than 300 meters above their known maximum altitudes in Colombia and Ecuador, including two that were recorded at altitudes higher than globally recorded maximums.

Key words: birds, Ecuador, Colombia, Western Andes, elevation, range

Investigaciones sobre las distribuciones de aves indican que sus ámbitos elevacionales pueden estar moviéndose hacia partes más altas por deforestación, fragmentación de hábitats o cambio climático. Aquí, presento observaciones de cuatro especies de aves que registré en una reserva privada en Ecuador a más de 300 metros por encima de sus elevaciones máximas registradas para Colombia y Ecuador, incluyendo dos especies observadas a elevaciones mayores que las registradas globalmente para ellas.

Palabras claves: aves, Andes Occidentales, Ecuador, elevación, distribución