Decals prevent bird-window collisions at residences: a successful case study from Colombia

Natalia Ocampo-Peñuela, Lourdes Peñuela-Recio & Álvaro Ocampo-Duran

Collisions with windows are responsible for one billion annual bird deaths in the United States alone, and are the second greatest cause of human-caused bird mortality. Although windows can be a significant threat to Neotropical birds, few studies have quantified collisions and none have targeted residences in this tropical region. Research in the United States and Canada has shown that residences are responsible for 44% and 90% of the window collisions, respectively. We studied bird-window collisions at a rural residence in a 4-hectare nature reserve located on the Eastern Andes piedmont in Colombia. Large and abundant windows provided attractive views but also resulted in frequent collision events, many of which were fatal. Between 2009 and 2012, we tested the effect of bird deterrent decals on collision reduction. After bird decal application on five windows (0.41 decals/m2) collisions were reduced by 84% in 36.32m2 total glass area. We show a successful case of residence-scale collision prevention to inspire other homes to stop bird mortality.

Key words: bird strike deterrence, decals, Eastern Andes foothills, human-made structures, nature reserve

Las colisiones de aves contra ventanas son responsables por mil millones de muertes de aves anualmente en los Estados Unidos, y son la segunda mayor causa de muertes de aves causadas por humanos. Aunque las ventanas pueden ser una amenaza significativa para las aves Neotropicales, pocos estudios han cuantificado este problema y ninguno se ha enfocado en residencias en esta región tropical. Investigaciones en los Estados Unidos y Canadá muestran que las residencias son responsables por 44% y 90% de las colisiones contra ventanas, respectivamente. Nosotros estudiamos colisiones de aves contra ventanas en una residencia rural en una reserva natural de 4 hectáreas ubicada en el piedemonte de los Andes Orientales de Colombia. Grandes y abundantes ventanas proveían excelentes vistas pero también causaban colisiones frecuentemente, muchas de las cuales fueron fatales. Entre el 2009 y el 2012 probamos el efecto de calcomanías en la reducción de colisiones. Seguido a la aplicación de calcomanías en cinco ventanas (0.41 calcomanías/m2) las colisiones se redujeron en un 84%. Aquí presentamos un caso exitoso de prevención de colisiones de aves contra ventanas en una escala de hogar para inspirar a otros a prevenir la mortalidad aviar.

Key words: calcomanías, construcciones antropogénicas, disuasores de aves, piedemonte Cordillera Oriental, reserva natural