Birds of Río Tame of the Andes-Orinoco transitional region: species check-list, biogeographic relationship and conservation

Orlando Acevedo-Charry

The foothills of the Eastern Andes of Colombia represent one of the least explored and poorly known ornithological regions in the northern Neotropics. This area includes the transition between the Andean premontane forests and the tropical savanna of the Orinoco lowland region (the Llanos). Land covers are a mixture of grassland, semi-deciduous and premontane forests within a relatively short geographical distance. Here, I present an inventory of the birds of the lower foothills of the Río Tame Forest Reserve (Río Tame) in Arauca, Colombia. I conducted a biogeographic relationship analysis at the subspecies level, based on the birds collected in Río Tame. Field work took place in 2011 and 2013, at elevations between 630 and 1,023 m. The surveys were based on visual and auditory surveys, complemented with sound recording, mist netting and, when possible, the collection of specimens to document records of particular interest. I recorded 215 bird species belonging to 43 families. Extensions of geographical or altitudinal ranges were documented for 20 species. I recorded 15 species of conservation concern and 19 species with few historical, unsubstantiated records or special interest at the level of subspecies in the Araucan foothills. The biogeographic analysis documents that the Araucan foothill region, at Rio Tame, represents a zone of avifaunal turnover between those of northern vs. southern affinities; with more similarities with the northern Andes avifauna. My results differ from others that found greater similarities between the Eastern Andes slopes and the Sierra de la Macarena, and dissimilarities with the Serranía de Perijá. More phylogeographic studies are needed to elucidate the dynamics of avian turnover at both geographic and taxonomic scales. I highlight the importance of this region to the conservation of birds in Colombia and suggest that it be included as part of the El Cocuy Important Bird Area (IBA), or as a new IBA.

Key words: Apure-Villavicencio ecoregion, biogeography, Colombia, lower piedmont, range extensions, threatened species

Las estribaciones del sector norte de la cordillera Oriental de Colombia representan uno de los ecosistemas menos explorados y con menor información ornitológica disponible al norte del Neotrópico. Esta área incluye la transición entre el bosque premontano de los Andes y las sabanas tropicales de la región Orinoquia (los Llanos) con una mezcla de sabanas, bosques semicaducifolios y premontanos dentro de una distancia geográfica relativamente corta. Presento un inventario de aves de la zona baja del piedemonte en la Reserva Forestal Protectora Río Tame (Río Tame) en Arauca, Colombia. Adicionalmente, presento un análisis de relaciones biogeográficas al nivel de subespecie, en base a las aves colectadas. Hice exploraciones ornitológicas en 2011 y 2013 a elevaciones entre 630 y 1.023 m, mediante registros visuales y acústicos, captura con redes de niebla y, donde era posible, recolecta de especímenes para documentar registros de interés particular. Logré registrar un total de 215 especies de aves de 43 familias. Registré extensiones de las distribuciones geográficas o altitudinales para 20 especies. Quince especies con interés de conservación fueron registradas, además de 19 especies con pocos registros históricos, sin confirmación en el piedemonte araucano o especies de interés particular al nivel de subespecie. Mi análisis biogeográfico documenta la región de piedemonte de Arauca, en Río Tame, como una zona de recambio de avifauna entre las afinidades norte y sur; con una mayor similitud con el norte. Mis resultados difieren de otros que han encontrado mayor similitud entre la vertiente este de los Andes y la Sierra de la Macarena, y disimilitudes con la Serranía de Perijá. Se requieren más estudios filogeográficos para elucidar la dinámica del recambio de especies en ambas escalas, geográfica y taxonómica. Comento sobre la importancia de esta región para la conservación de las aves en Colombia, y sugiero que sea incluida como parte del Área de Importancia para la Conservación de las Aves (AICA) El Cocuy, o que sea propuesta una nueva AICA.

Palabras clave: ampliación de distribución, biogeografía, Colombia, ecorregión Apure-Villavicencio, especies amenazadas, piedemonte bajo