Diet of the Great Horned Owl (Bubo virginianus) during the breeding season in the paramo of Laguna Corazón, Tolima, Colombia

Juan Sebastián Restrepo-Cardona, Fausto Sáenz-Jiménez, María Ángela Echeverry-Galvis, David Marín-C & Jeisson Poveda

We examined the diet of the Great Horned Owl (Bubo virginianus) through the analysis of pellets and prey remains collected during the breeding seasons of 2014 and 2015 at a nest found in an grassy páramo at an elevation of 4,020 m, municipality of Murillo, Tolima, in the Central Andes of Colombia. We identified 78 food items recovered from 58 pellets and 80 g of other prey remains. Our results suggest that at least during the breeding season, B. virginianus is preying mainly on the rabbit Sylvilagus brasiliensis, with a frequency of occurrence of 82% in 2014 and 88% in 2015. This rabbit is a large enough prey to give an optimum amount of biomass for reproduction (biomass contribution: 99.92% in 2014 and 99.74% in 2015) compared to other prey species at these elevations. In paramos of the Central Andes, S. brasiliensis is an apparently abundant prey that occurs in pastures and grasslands, generating a greater frequency of predation by B. virginianus, which generally hunts from perches in open or semi-open areas or by gliding slowly above the ground.

Key words: biomass, Neotropical owl, Páramo, rabbit, Strigidae

Examinamos la dieta del búho Bubo virginianus mediante el análisis de egagrópilas y restos óseos colectados durante el periodo reproductivo de 2014 y 2015, en un nido encontrado a 4.020 m de elevación en ecosistema de páramo en el municipio de Murillo, Tolima, Cordillera Central de Colombia. Identificamos 78 ítems alimenticios recuperados de 58 egagrópilas y 80 g de huesos dispersos. Nuestros resultados sugieren que, al menos durante el periodo reproductivo en ecosistemas de páramo de la Cordillera Central de Colombia, B. virginianus depreda principalmente conejos Sylvilagus brasiliensis, con una frecuencia de ocurrencia de 82% en 2014 y 88% en 2015. Este conejo es una presa lo suficientemente grande que contribuye con una óptima cantidad de biomasa (aportes de biomasa: 99.9% en 2014 y 99.7% en 2015) comparada con otras especies de presas. En páramos de la Cordillera Central de Colombia, S. brasiliensis es aparentemente abundante en potreros y pajonales, lo que generaría una mayor frecuencia de depredación por parte de B. virginianus, que caza generalmente desde perchas en áreas abiertas o semi-abiertas, o sobrevolando lentamente sobre el suelo.

Palabras clave: biomasa, búho neotropical, conejo, páramo, Strigidae

Versión PDF